top of page

Bytte simmringer på sjøvannspumpen VP TAMD 31p

Etter en service på motoren oppdaget jeg at det var en liten lekkasje fra sjøvannspumpen. Jeg startet sporenstreks å finne ut hva det var. Som ny båteier bekymrer man jo seg for det meste.

Jeg fikk fort beskjed om at dette var enkelt. Simmringene måtte byttes.

Tipset var å dra til Jarlsø Marina, tidligere Vallø Motor, og kjøpe noen simmringer til sjøvannspumpen.

Jeg gjorde det og Morten Butikksjef kunne opplyse om at dette hadde de til den nette som av under kr. 200,-. Stor opplevelse av noe til båt koster under kr. 1.000,-.

Jeg har en VP TAMD 31p og her følger en oppskrift på hvordan simmringer kan byttes.

1. Skru ut vannpumpen og ta av slangene som sitter på oppe og nede. Du må gjerne gjøre som meg og banne og sverte litt for slangene sitter godt fast.

2. Så tar du denne med deg hjem og koser deg på kjøkkenbordet.

Når du har kommet hjem...

3. Sjøvannspumpen har to sider. Impeller-siden og motor-siden. Skru først av lokket til impelleren og dra den ut. Ta i litt her også. Den sitter godt. OBS!!! Den bør settes inn samme vei som den tas ut.

4. Ta så ut splinten som holder bolten i midten på plass. Kjøp, en gang for alle, verktøyet som passer. Fås på biltema, som alt annet...

5. Noen lette kakk med en hammer fra Impellersiden, så kommer hele bolten ut og simmringene åpenbarer seg.

6. Ta disse ut. De kan sitte ganske godt, så ta gjerne i litt, men unngå et spist verktøy. Ikke lag riper i hverken impellerhuset eller på andre siden. Det er to stykker der, så ta de ut fra hver sin side.

7. Sett så de nye inn på akkurat samme måte. En fra hver sin side. Husk at de må settes inne samme vei som de sto.

8. Trykk bolten i midten inn igjen. Når jeg gjorde det så ramlet gummiringen som sitter mellom simmringene ut igjen, men den kan du bare dytte enkelt på plass mellom simringene.

9. Sett sperreskiven på plass igjen med dette biltema verktøyet du har kjøpt.

10. Sett inn impelleren. Husk at vingene må samme vei som de stod.

11. På med impellerlokket og vips så er simmringer byttet.

12. Monteres så tilbake på motoren igjen.

13. La motoren stå og gå en stund 10 - 15 minutter slik at du sikrer deg at motoren drar sjøvann inn og at dette kjøler slik det skal.

Lykke til!


RECENT POSTS:
SEARCH BY TAGS:
No tags yet.
bottom of page